Nieuwe technologieën in de autosector: bedreiging of kans voor de multimerkherstellers? (2)

Deel 2: Nieuwe technologieën


Van ADAS tot LiDAR, de technologische evolutie gaat bijzonder snel. We ondervroegen toonanagevende spelers in het multimerkschadehertel hoe zij ermee omgaan.
Dhr. Xavier Bellens van Carrosserie Leyn, vergelijkt de evolutie in rijhulpsystemen met de evolutie in smartphones. “Binnen de 6 maand is er alweer een nieuwe versie die nog performanter is dan de vorige. Daar komt bij dat Europa de komende 5 jaar zwaar wil inzetten op veiligheidssystemen.” ADAS (Advanced Driver Assistant Systems) is al standaard bij de meeste nieuwe wagens, maar met LiDAR (Light Detection And Ranging) komt er mogelijk nog een hele uitdaging bij. LiDAR kan ook bij slechte (weers)omstandigheden, via laserpulsen, de afstand tot een object bepalen. Dat gaat gepaard met krachtige rekencapaciteit en de verwerking van heel veel data. Het kalibreren van dergelijke technologische accessoires zal ongetwijfeld een uitdaging zijn. Maar vooral ook een must voor de herstellers. “Individuele onafhankelijke herstellers zullen ongetwijfeld de tanden breken op deze innovaties. Binnen een netwerk dat niet alleen de commerciële belangen van haar leden behartigt, maar ook managementondersteuning en opleiding kan aanbieden, staan de herstellers gelukkig sterker. Zo kan technologische voorsprong een manier worden om ons te onderscheiden, net zoals de herstelling van elektrische wagens dat al is,” aldus nog Xavier Bellens.

Dhr. Xavier Bellens en Mevr. Sophie Leyn, zaakvoerders Carrosserie Leyn

Nieuwe spelers dienen zich aan
Het kalibreren van rijhulpsystemen vraagt kennis die je vroeger niet in een carrosserie vond. Bij Carrosserie Beyls boezemt de nieuwe technologie echter geen angst in. Dhr. Frederik Beyls gelooft dat de markt zelf oplossingen naar voor zal duwen: “Technologisch snel op de boot springen is van belang. Maar soms is beter is om nog even af te wachten.” Dhr. Christof Claes van Markant sluit zich daarbij aan: “Bij grote veranderingen zie je al snel dat nieuwe spelers zich aandienen. Er zijn nu al bedrijven die zich 100% toeleggen op het kalibreren van automatische stopsensoren of adaptieve cruise control. Omdat het nog lang niet duidelijk is welke technologie de standaard zal worden, kiezen we vandaag voor een samenwerking met dit soort specialisten.” 

Wie kiest straks de hersteller?

Elektrische wagens vaker geleased
Ook elektrisch rijden heeft een invloed op de herstelmarkt. Meer mensen verkiezen leasing boven de aankoop van een elektrische wagen. Bij Carrosserie Eeckhout, waar elektrische auto’s al een belangrijk deel uitmaken van de herstelde voertuigen, wordt dat bevestigd. Ook Carrosserie Beyls bevestigt de trend: “Ik zie steeds meer particulieren die een elektrische wagen leasen,” zegt Dhr. Frederik Beyls. “Wie een elektrische auto wil, ziet hoe snel de technologie evolueert en vindt het veiliger om niet te kopen, maar te leasen. Voor ons, herstellers, betekent dat meer sturing van de schade. Leasebedrijven willen bij voorkeur één centraal aanspreekpunt waar bij voorkeur meerdere merken hersteld kunnen worden.” Dat is in het voordeel van de netwerken en vooral van het ABS netwerk, dat al veel gecertificeerde herstellers voor elektrische wagens heeft.”

“Ook particulieren leasen elektrische wagens liever. En leasebedrijven willen één centraal aanspreekpunt waar bij voorkeur meerdere merken hersteld kunnen worden.”
Frederik Beyls, zaakvoerder Carrosserie Beyls

Meer autofabrikanten willen rechtstreeks naar de klant
Dhr. Wout Van Den Abbeele, van Expertisebureau Vonck, ziet nog een tendens die een impact kan hebben op de schadesturing: “De laatste tijd zie ik in de ons omringende landen een ontwikkeling bij de constructeur die serieuze gevolgen kan hebben. Steeds vaker stimuleren zij namelijk de online verkoop. Er is in die transacties geen tussenkomst van de dealer. Ik zie dealerships die als gevolg daarvan contractueel worden opgezegd. Door rechtstreeks met de koper zaken te doen, krijgen de fabrikanten niet alleen meer grip op de verkoop, maar ook op de herstelling. In plaats van met erkende dealers te werken leggen ze certificering op aan de herstellers, ook aan multimerk carrosseriebedrijven. Wat begon bij de herstelling van elektrische voertuigen, zoals Tesla en Jaguar, wordt dus uitgerold naar alle herstellingen. Dit is echter niet noodzakelijk een slechte evolutie. In een moeilijke markt komen normaal gezien de betere spelers bovendrijven. Goed georganiseerde multimerkherstellers zullen daardoor in staat zijn om rechtstreeks met de constructeurs samen te werken. En het spreekt voor zich dat een multimerk netwerk zoals ABS daarin een rol kan spelen.”

“Naar het voorbeeld van Tesla: in plaats van met erkende dealers te werken, leggen fabrikanten certificering op aan de herstellers.”
Wout Van Den Abbeele, directeur Expertisebureau Vonck en Eco Repair Score

Aluminium
De grootste technologische verandering van de laatste jaren is de omschakeling van staal naar aluminium, aldus Dhr. Philippe Eeckhout. En hij is niet alleen. Nagenoeg alle bevraagden zien deze, voor de klant onzichtbare, omwenteling als een grote uitdaging. De herstelling van aluminium zorgde voor een revolutionaire verandering en grote investeringen in opleiding en uitrusting. Aluminium herstellen vraagt een afzonderlijke herstelplaats, want het stof is zeer ontvlambaar. En het vereist de hoogste skills van de plaatslager, want als je aluminium fout behandelt, dan is het niet meer te herstellen. Bijna alle wagens hebben vandaag aluminium. Maar Audi was de pionier. Dhr. Christof Claes, zaakvoerder van Carrosserie Markant ziet naast aluminium nog veel andere materialen. “Aluminium herstellen is niet nieuw. We zien dat al vele jaren. De Audi A1 bestaat zelfs uit meer dan 8 verschillende soorten metaal, als ik het goed heb (denkt na). Om één wagen te herstellen, heb je tegenwoordig verschillende technieken nodig. Dat alleen al maakt ons hyperspecialisten. Onze bedrijven beschikken over de knowhow om schades te herstellen in plaats van te vervangen. Dat is vandaag een grote troef. Anderzijds moeten we vermijden dat een wagen onnodig lang stil blijft staan, bijvoorbeeld vanwege een beschadigde camera die niet op voorraad is. We moeten ons dus steeds vooraf informeren. De tijd dat je de wagen gewoon kon ‘ontvangen’ ligt ver achter ons.” De nieuwe technologieën vormen volgens alle bevraagde experten een uitdaging waarin ook veel kansen liggen voor de top van de multimerk herstellers. Met hun zeer gespecialiseerde knowhow zijn ze uniek en winnen ze gestaag terrein.

Christof Claes, zaakvoerder carrosserie Markant.

“Onze bedrijven beschikken over de knowhow om schades te herstellen in plaats van te vervangen. Dat is vandaag een grote troef.”
Christof Claes, zaakvoerder carrosserie Markant

Augmented reality, technologie voor training en opleiding
De bril met Augmented reality mag dan een snufje lijken, het zou goed kunnen dat hij in de schadeherstelmarkt sneller dan verwacht zijn intrede doet. Wie al een kijkje achter de schermen van een spuitersopleiding heeft genomen, zal weten dat de spuittechniek bij Sikkens met een VR-bril kan worden aangeleerd. In het opleidingscentrum van Sikkens wordt al snel duidelijk wie aanleg heeft en wie niet. De virtuele oplei-ding heeft zo haar voordelen. Ze verlaagt drempels en maakt de opleiding voor veel jongeren een pak aantrekkelijker. “Maar al dat digitaal geweld moet betaald worden met die ene bluts,” merkt Mevr. Inge Desmedt van De Smet Carrosserie op. “Het is dan ook niet te verwonderen dat herstellingen duurder worden. De investeringen volgen elkaar op. En iedere investering gaat gepaard met nieuwe opleidingen. Gelukkig zijn onze mensen zeer gemotiveerd en zeer onderlegd. Ze zien het eerder als een uitdaging dan een bedreiging.”

vlnr. Inge Desmedt, Jill Desmedt, Myriam De Smet, Etienne Desmedt en Sofie Desmedt, zaakvoerders bij De Smet Carrosserie

“AR en VR zijn er al in de herstelbranche. De spuittechniek, bijvoorbeeld, wordt bij Sikkens met een VR-bril aangeleerd.”
Inge Desmedt, medezaakvoerder De Smet Carrosserie.



Vind hier een ABS hersteller